2011. május 17., kedd

17r

17/A Ez ideig ismeretlen külföldi partner kereste fel e-mailben, és ajánlott fel a Földközi-tenger egyik szigetén szolgáltatásokat az Ön utazási irodája számára. Az ajánlatot vonzónak találta. Milyen munkákat kell elvégeznie egy árualap felőli döntés előtt, és elfogadás után? Foglalja össze a kiutaztatási árualap utazásszervezési folyamatát!

Információtartalom vázlata

               Keresletfelmérés lehetőségei
               Kínálatfelmérés lehetőségei
               Partnerről, desztinációról és szolgáltatásokról való autentikus információgyűjtés módja, szükségessége
               Szerződés tartalmi és formai elemei
               A feladat szövegének megfelelő lehetséges szolgáltatások felsorolása
               Előkalkuláció tételei
               Egyéb járulékos díjtételek ismertetése
               Értékesítési formák és lehetőségek ismertetése
               Értékelés szempontjai

A keresletfelmérés lehetőségei:
o       A kereslet alakulásának befolyásolása: diszkrét jövedelem, szabadidő, utazási szokások, divatirányzatok, piaci szegmens kiválasztása, szezon.
o       Konkurenciaelemzés mehézségei: az ajánlatok egy időben jelennek meg,
o       Kalkuláció készítése (szolgáltatások felsorolása, értékelése, haszon),
o       Ajánlattétel-programfüzet (konkrét dolgok)
A keresletfelmérésből nyerhető, illetve ezekhez a felmérésekhez további kérdésekkel kapcsolódva a desztinációk költséghatékonyan juthatnak hozzá az információkhoz. Az utazási szokások részletes ismerete támogatja a megfelelő termékfejlesz-tést, kínálatfejlesztést, továbbá segíti az alkalmazandó marketingkommunikációs eszközök kiválasztását.
A turisztikai kereslet mérésének módjai: határstatisztika, szálláshelystatisztika.

A számos országban elérhető kereslet-felmérési eredmények rendkívül komplex és széleskörű adatbázist képeznek a turisztikai keresletre vonatkozóan. A szegmentáció kiemelt jelentőségű a marketingeszközök és csatornák hatékony kiválasztásában, a célcsoportok meghatározása tehát nem csupán elméleti szinten, de a gyakorlatban is szükséges. Bár a kézikönyvben az egyes szegmentációs módszerek egymást követően, önmagukban kerülnek bemutatásra, a valóságban a siker egyik záloga a többféle módszer alkalmazása, biztos recept azonban – természetesen nem létezik. A döntés hozatal szubjektív tényezőkön is alapszik, éppen ezért fontos az egyes szegmensek pontos meghatározása, a hozzáadott értékük mérése. A valóságban a desztinációk nem egy szegmenst, hanem több – valóban elérhető és befolyásolható – célcsoportot választanak ki, az így létrejövő portfólió folyamatosan fejleszthető, alakítható. A rendelkezésre álló források gyakran komoly akadályai a megfelelő szegmentáció elvégzésének. A desztinációknak ugyanakkor azt is mérlegelniük kell, hogy amennyiben nem végeznek szegmentációt, úgy ez a források milyen mértékű „pazarlását” vonja maga után. A szegmentáció sikertényezői tehát az alábbiakban foglalhatók össze:
                 1. A potenciális szegmensek meghatározása;
                 2. A szegmensek a desztináció céljainak is megfelelnek-e;
                 3. A desztináció rendelkezik-e a megfelelő árukkal/szolgáltatásokkal, hogy az igényeket kielégítse;
                 4. A kiválasztott emberek/szegmensek valóban tervezik-e, hogy felkeresik a desztinációt;
                 5. A motivációk, utazási/fogyasztási szokások feltérképezése;
                 6. A potenciális közönség meggyőzése megfelelő és célzott marketingüzenetekkel és elosztási csatornákon keresztül; valamint
                 7. A marketingtevékenység hatékonyságának, a szegmensre gyakorolt hatásának vizsgálata.

Kínálatfelmérés lehetőségei:
o       Hármas cél: színvonal, versenyképes ár, elfogadható kondíciók,
o       Szóba jöhető külföldi partnerek (utazásszervező a fogadó vagy harmadik országban, helyi utazási iroda)
o       Új célterület, távolság, kommunikáció, közlekedés, megbízhatóság, kockázatvállalás készség.

A szerződéskötés előtti információgyűjtés
A szerződéskötést megelőzően érdemes felmérni a potenciális partnerek pénzügyi és piaci helyzetét. Ennek keretében az adatgyűjtésnek mindenképpen ki kell térnie a céginformációra, a mérleg és eredmény kimutatás adatainak elemzésére. A mérleg- és eredményadatokból kiszámítható, hogy a cég mennyire van eladósodva, milyen mértékűek rövid és hosszú lejáratú kötelezettségei, és hogy azoknak van-e fedezetük. A mérlegből az is kiderül, hogy a vállalkozás mekkora eszközállománnyal rendelkezik, és hogy adott esetben az elegendő fedezetet nyújt-e egy-egy hitelhez.
Információgyűjtés a leendő partnerről:
Versenyelemzés –piaci viszonyok; termékek megismerése; a vevők minősítése; regisztrált Céginformáció, működési és cégminősítő adatok átnézése;
A szerződéskötést követő információgyűjtés:
A szerződés aláírását követően a jogviszony egész időtartama alatt érdemes a folyamatos partnerfigyelés, azaz az üzletfél pénzügyi és piaci helyzetének folyamatos elemzése.

Szerződés elemei:
  • A megállapodás célja
  • A megállapodás tárgya
  • Felek vállalásai
  • Felelősség kérdései
  • Rendszeres Értékelés
  • A megállapodás tartama, felmondása
  • Keltezés
  • Aláírás

Lehetséges szolgáltatások felsorolása:
Földközi tenger szigetei: Kanári, Baleári, Szicília, Ciprus, Majorka, Málta.
Szolgáltatások: hajóút, búvárkodás, olcsó szállás, fakultatív programok, biztosítások, transzfer biztosítása.



o       Előkalkuláció tételei:
o       szállás költség
o       étkezési költség
o       közlekedési költség
o       programok költségei
o       idegenvezető költsége
o       szervezési díj
o       kiajánlási ár
o       egyéb járulékos költségek


Egyéb járulékos díjtételek:
Reptéri vagy pályaudvari hordár, ajándék a vendégnek, útikönyvek, képeslapok.

Értékesítési formák és lehetőségek:
Brosúrák, prospektusok, direct mailok, rádiók, televízió, utazás kiállításokon való részvétel.

Értékelési szempont lehet a szolgáltatás ára, valamint az annak minőségét javító intézkedések, ajánlatok, azonban az alkalmazott technológia nem.








17/B Magyarázza el az utazási irodába beosztott gyakornoknak, mit jelentenek az alábbi, gyakran használt szakszavak és kifejezések: transzfer, tranzit, desztináció, charter, studio, apartman, storno biztosítás, diszkrecionális szabadidő!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése