17/A Ez ideig ismeretlen külföldi partner kereste fel e-mailben, és ajánlott fel a Földközi-tenger egyik szigetén szolgáltatásokat az Ön utazási irodája számára. Az ajánlatot vonzónak találta. Milyen munkákat kell elvégeznie egy árualap felőli döntés előtt, és elfogadás után? Foglalja össze a kiutaztatási árualap utazásszervezési folyamatát!
Információtartalom vázlata
– Keresletfelmérés lehetőségei
– Kínálatfelmérés lehetőségei
– Partnerről, desztinációról és szolgáltatásokról való autentikus információgyűjtés módja, szükségessége
– Szerződés tartalmi és formai elemei
– A feladat szövegének megfelelő lehetséges szolgáltatások felsorolása
– Előkalkuláció tételei
– Egyéb járulékos díjtételek ismertetése
– Értékesítési formák és lehetőségek ismertetése
– Értékelés szempontjai
A keresletfelmérés lehetőségei:
o A kereslet alakulásának befolyásolása: diszkrét jövedelem, szabadidő, utazási szokások, divatirányzatok, piaci szegmens kiválasztása, szezon.
o Konkurenciaelemzés mehézségei: az ajánlatok egy időben jelennek meg,
o Kalkuláció készítése (szolgáltatások felsorolása, értékelése, haszon),
o Ajánlattétel-programfüzet (konkrét dolgok)
A keresletfelmérésből nyerhető, illetve ezekhez a felmérésekhez további kérdésekkel kapcsolódva a desztinációk költséghatékonyan juthatnak hozzá az információkhoz. Az utazási szokások részletes ismerete támogatja a megfelelő termékfejlesz-tést, kínálatfejlesztést, továbbá segíti az alkalmazandó marketingkommunikációs eszközök kiválasztását.
A turisztikai kereslet mérésének módjai: határstatisztika, szálláshelystatisztika.
A számos országban elérhető kereslet-felmérési eredmények rendkívül komplex és széleskörű adatbázist képeznek a turisztikai keresletre vonatkozóan. A szegmentáció kiemelt jelentőségű a marketingeszközök és csatornák hatékony kiválasztásában, a célcsoportok meghatározása tehát nem csupán elméleti szinten, de a gyakorlatban is szükséges. Bár a kézikönyvben az egyes szegmentációs módszerek egymást követően, önmagukban kerülnek bemutatásra, a valóságban a siker egyik záloga a többféle módszer alkalmazása, biztos recept azonban – természetesen nem létezik. A döntés hozatal szubjektív tényezőkön is alapszik, éppen ezért fontos az egyes szegmensek pontos meghatározása, a hozzáadott értékük mérése. A valóságban a desztinációk nem egy szegmenst, hanem több – valóban elérhető és befolyásolható – célcsoportot választanak ki, az így létrejövő portfólió folyamatosan fejleszthető, alakítható. A rendelkezésre álló források gyakran komoly akadályai a megfelelő szegmentáció elvégzésének. A desztinációknak ugyanakkor azt is mérlegelniük kell, hogy amennyiben nem végeznek szegmentációt, úgy ez a források milyen mértékű „pazarlását” vonja maga után. A szegmentáció sikertényezői tehát az alábbiakban foglalhatók össze:
– 1. A potenciális szegmensek meghatározása;
– 2. A szegmensek a desztináció céljainak is megfelelnek-e;
– 3. A desztináció rendelkezik-e a megfelelő árukkal/szolgáltatásokkal, hogy az igényeket kielégítse;
– 4. A kiválasztott emberek/szegmensek valóban tervezik-e, hogy felkeresik a desztinációt;
– 5. A motivációk, utazási/fogyasztási szokások feltérképezése;
– 6. A potenciális közönség meggyőzése megfelelő és célzott marketingüzenetekkel és elosztási csatornákon keresztül; valamint
– 7. A marketingtevékenység hatékonyságának, a szegmensre gyakorolt hatásának vizsgálata.
Kínálatfelmérés lehetőségei:
o Hármas cél: színvonal, versenyképes ár, elfogadható kondíciók,
o Szóba jöhető külföldi partnerek (utazásszervező a fogadó vagy harmadik országban, helyi utazási iroda)
o Új célterület, távolság, kommunikáció, közlekedés, megbízhatóság, kockázatvállalás készség.
A szerződéskötés előtti információgyűjtés
A szerződéskötést megelőzően érdemes felmérni a potenciális partnerek pénzügyi és piaci helyzetét. Ennek keretében az adatgyűjtésnek mindenképpen ki kell térnie a céginformációra, a mérleg és eredmény kimutatás adatainak elemzésére. A mérleg- és eredményadatokból kiszámítható, hogy a cég mennyire van eladósodva, milyen mértékűek rövid és hosszú lejáratú kötelezettségei, és hogy azoknak van-e fedezetük. A mérlegből az is kiderül, hogy a vállalkozás mekkora eszközállománnyal rendelkezik, és hogy adott esetben az elegendő fedezetet nyújt-e egy-egy hitelhez.
Információgyűjtés a leendő partnerről:
Versenyelemzés –piaci viszonyok; termékek megismerése; a vevők minősítése; regisztrált Céginformáció, működési és cégminősítő adatok átnézése;
A szerződéskötést követő információgyűjtés:
A szerződés aláírását követően a jogviszony egész időtartama alatt érdemes a folyamatos partnerfigyelés, azaz az üzletfél pénzügyi és piaci helyzetének folyamatos elemzése.
Szerződés elemei:
- A megállapodás célja
- A megállapodás tárgya
- Felek vállalásai
- Felelősség kérdései
- Rendszeres Értékelés
- A megállapodás tartama, felmondása
- Keltezés
- Aláírás
Lehetséges szolgáltatások felsorolása:
Földközi tenger szigetei: Kanári, Baleári, Szicília, Ciprus, Majorka, Málta.
Szolgáltatások: hajóút, búvárkodás, olcsó szállás, fakultatív programok, biztosítások, transzfer biztosítása.
Földközi tenger szigetei: Kanári, Baleári, Szicília, Ciprus, Majorka, Málta.
Szolgáltatások: hajóút, búvárkodás, olcsó szállás, fakultatív programok, biztosítások, transzfer biztosítása.
o Előkalkuláció tételei:
o szállás költség
o étkezési költség
o közlekedési költség
o programok költségei
o idegenvezető költsége
o szervezési díj
o kiajánlási ár
o egyéb járulékos költségek
Egyéb járulékos díjtételek:
Reptéri vagy pályaudvari hordár, ajándék a vendégnek, útikönyvek, képeslapok.
Értékesítési formák és lehetőségek:
Brosúrák, prospektusok, direct mailok, rádiók, televízió, utazás kiállításokon való részvétel.
Értékelési szempont lehet a szolgáltatás ára, valamint az annak minőségét javító intézkedések, ajánlatok, azonban az alkalmazott technológia nem.
17/B Magyarázza el az utazási irodába beosztott gyakornoknak, mit jelentenek az alábbi, gyakran használt szakszavak és kifejezések: transzfer, tranzit, desztináció, charter, studio, apartman, storno biztosítás, diszkrecionális szabadidő!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése