2011. május 17., kedd

18r

18/A Kiutazási árualapjának közkedvelt desztinációjában váratlanul olyan politikai zavargások történtek, melyek lehetetlenné teszik további csoportok fogadását. Az utasok sorra mondják le az utat. Utazási irodája válságstábot hívott össze, és az értekezlet eredményeként az eredeti választás motivációjának megfelelő, hasonló vonzerővel bíró, azonos áru, de másik desztinációba való utat ajánlott fel utasainak. Foglalja össze az idegenforgalom rendszerét, hatótényezőit, a kínálati és keresleti piac jellemzőit, a fogadóképesség jellemzőit!

Információtartalom vázlata

                 A turizmus környezetének hatótényezői
                 Az idegenforgalom piacának sajátosságai
                 Az idegenforgalmi kereslet és jellemzői
                 Az idegenforgalmi kínálat és jellemzői

Az idegenforgalmi kínálat

Az idegenforgalmi kínálat a turizmus rendszerének, avagy a piacnak egyik fő összetevője. A kínálat alapja a turisztikai termék, amely a vonzerőn (attrakción) alapuló szolgáltatások összessége.
A turisztikai termék lényege, hogy szolgáltatásokból áll.

A turisztikai termék fő jellemzői:

* megfoghatatlanság: nem konkrét terméket vásárolunk, hanem egy emléket, hiszen az utazás után nem marad más, mint néhány apró emléktárgy, kavics a tengerpartról, fénykép, videofelvétel

* egyidejűség: a termék előállítása és fogyasztása egy időben történik, és ennek aktív közreműködője, részese a turista is

* a minőség ellenőrzése: és egységesítése nehéz, függ a személyzet, a közreműködők munkájától és a turista viselkedésétől is

veszendőség: a turisztikai szolgáltatások nem raktározhatóak. A ma el nem adott szállodai férőhely a következő nap már nem értékesíthető.A szolgáltatók igyekeznek maximális kihasználtságra törekedni, ezért nagyon sok esetben túlfoglalják a kapacitásaikat, bízva abban, hogy nem minden megrendelő fogja azt igénybe venni.

* szezonalitás: a szezonon kívüli időszakban nagyon nehéz, vagy egyáltalán nem lehet értékesíteni a szolgáltatásokat és nem lehet raktározni a szezonra. A szezonalitás problémájára különféle lehetőségek adottak. A szezonon kívüli időszakokra árengedményeket lehet alkalmazni, vagy egyéb szolgáltatásokat felár nélkül beleépíteni a szolgáltatáscsomagba.
     
* verseny: kettős, mert nagy a konkurencia az idegenforgalmi termékek és szolgáltatók között. Másrészt a szabadrendelkezésű (diszkrecionális) jövedelem nemcsak turizmusra fordítható, hanem autóra, szórakoztató elektronikára, illetve bármire.

A vonzerő
A vonzerő az idegenforgalmi kínálat legfontosabb alapeleme. A vonzerő az, amiért a turista útra kel. A vonzerőket két alapvető csoportba rendezhetjük: természeti - és ember alkotta vonzerők.

A vonzerőt turisztikai szempontból befolyásoló tényezők:

Közlekedés:
A vonzerőhöz el kell jutni, tehát a turisztikai termék következő eleme a megközelíthetőség. A közlekedés a láncszem a küldő- és a fogadóterület között. A közlekedési infrastruktúra nagymértékben befolyásolja a látogatók számát. A turizmusban a közlekedési eszközök közül repülőgép, a vonat és a személygépkocsi játssza napjainkban a legnagyobb szerepet. A három közlekedési eszköz közül a személygépkocsi a néhányszáz km-es távolságon belül vezet. A vasút, elsősorban Nyugat-Európában a nagysebességű vonatoknak köszönhetően 500-1000 km között megelőzi a személygépkocsit. A légi közlekedés a nagy távolságok áthidalója. 24 óra alatt repülővel a Föld bármely pontjáról bármely pontjára el lehet jutni.

Infrastruktúra:
Az általános infrastruktúra: úthálózat, telekommunikáció, csatornázottság, elektromos hálózat a modern gazdaság alapeleme, éltetője. Enélkül a turizmus sem képes létezni. Tágabb értelmében a turisztikai infrastruktúra része a szállás, kereskedelmi és közlekedési intézményrendszer is.

Szálláshelyek:
A turisztikai szálláshelyek magukban foglalják mindazon létesítményeket, amelyek térítés ellenében éjszakai elszállásolást nyújtanak

Étkezés:
A vendéglátóipar nyújtja a turizmusban leggyakrabban igénybevett szolgáltatásokat.

Higiénia:
A kínálat elemei között ugyanolyan fontos a test és a lélek egészsége, mint a szállás vagy étkezés. A biztonságérzet mind az egészségnél, mind a testi épségnél az első szempont egy utazás során.

Vendégszeretet:
A vendégszeretet a turizmus egyik legfontosabb velejárója, hiszen ember és ember közötti kapcsolatok jelzik az utazásokat.
A vendégszeretet legfontosabb kellékei:
o       mosoly,
o       szakértelem,
o       udvarias magatartás,
o       nyelvismeret.

A turisztikai piac általános jellemzői
A turisztikai piac a turisztikai kereslet és a turisztikai kínálat összessége, amit az ár motivál. A turisztikai piacnak számos olyan sajátossága van, jellemző vonása van, ami megkülönbözteti a többi piactól.


A turisztikai piac általános jellemzői

·         a kereslet nem mindig találkozik a kínálattal
·         a kereslet és kínálat térben és időben elkülönül
térbeli elkülönülés: a kínálat helyhez kötött, ezért a keresletet kell a kínálat helyére               ( fogadóhely ) vinni
időbeli elkülönülés: a turizmusban résztvevő általában jóval az utazás előtt dönt és általában nem, vagy alig ismeri a fogadóhelyet
·         a turizmusban résztvevők igényüket több helyen is kielégíthetik
·         a turisztikai kínálat jórészt szolgáltatásokból áll
·         a turisztikai piac világpiac
·         szubjektív tényezők befolyásolják
·         a szolgáltatásokat emberek nyújtják
·         a szolgáltatásokat igénybe vevő vendégek sem egyformák
·         a turisztikai piacon sokféle kereslettel találkozhatunk: összetett jellegű a megjelenő fizetőképes igény


Az idegenforgalmi kereslet és jellemzői

A motiváció
A kereslet és kínálat egymásra találásának alapfeltétele, hogy a leendő turistának legyen késztetése, motivációja arra, hogy elhagyja lakóhelyét és valami mást, változatosságot keressen.
A kereslet olyan igény, amely mögött fizetőképes vásárlóerő és hajlandóság jelentkezik.
A keresletet az utazási motiváció dominálja, amely a meglátogatandó célterület, desztináció valamely vonzerejére (attrakciójára) vonatkozik.
A kereslet és kínálati rendszer legerősebb kapcsolódása és mozgatórugója a motiváció és a vonzerő (attrakció) egymásra találása. Ehhez szükséges két alapfeltétel is, a szabadidő és a szabadrendelkezésű jövedelem.

Szabadidő
A turistának az utazás megvalósításához szabadidőre, előre tervezhető, fizetett szabadságra van szüksége.
Szabadrendelkezésű jövedelem
Az utazás egyik feltétele az ún. szabadrendelkezésű jövedelem (diszkrecionális) jövedelem. Az alapvető szükségletek kielégítése (étkezés, lakás, öltözködés) után további szükségleteink kielégítésére használhatjuk a szabadon felhasználható jövedelemrészt.


A turizmus környezetének hatótényezői
Az emberi tevékenységek és bonyolult kapcsolatok bonyolult rendszerének részét képezi a turizmus is. Ezek a tevékenységek kölcsönösen függenek egymástól és befolyásolják egymást. (tudomány→technika→politika→gazdaság→kultúra→turizmus)

A természet valamennyi társadalmi és gazdasági jelenség kerete, illetve meghatározója. A települések és a fő gazdasági tevékenységek alapvetően a természeti adottságok függvényében alakultak ki a különböző térségekben. A hagyományos ipari vagy mezőgazdasági szerkezetet a szolgáltatási szektor fejlődése jelentősen módosítja. Ezen belül a turizmus napjainkra az egyik legfontosabb területfejlesztési tényezővé vált. Különösen a mezőgazdasági művelésre alkalmatlan, az ipari fejlődésre sem kellően alkalmas területek hasznosítására nyújt jó lehetőségeket a turizmus fejlesztése, főleg ahol szép a természeti környezet. Ezt a tengerpartokon vagy a hegyekben kifejlesztett üdülőközpontok világszerte jól bizonyítják.
A társadalmi-gazdasági tényezők meghatározói és formálói a turizmus fejlődésének. A diszkrecionális jövedelmek[2] és a fizetett szabadság elterjedése volt a feltétele a tömegszerűség kibontakozásának a kereslet oldalán. A kínálat kialakulása részben a tudomány és technika (elsősorban a közlekedéstechnika), részben az általános gazdasági fejlődés függvénye, illetve a kereslet növekedését követte. A politikai tényezők elsősorban a nemzetközi utazások lehetőségét befolyásolják (elzárkózás, illetve nyitottság). A kulturális szint az utazási motivációkra hat. A kultúra a turizmusban az egyik legfontosabb vonzerő (műemlékek, múzeumok, fesztiválok, világesemények, pl. az olimpiai játékok)



18/B Idegen nyelven fejezze ki sajnálatát külföldi partnerének a történtek miatt, és reményét a helyzet mielőbbi rendeződéséről!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése